Förlossningsberättelse

Förlossningsberättelse

Vid klockan 6 på morgonen går slemproppen, jag förväntar mig då att det bara var en del av den så har inga misstankar om att det ska sätta igång.

 Går och lägger mig igen, när jag reser mig upp vid 06:50 går vattnet, då förstår vi att det faktiskt är på g. Ringer in till Huddinge sjukhus som vill ha oss in mig för titt eftersom milliam är i v. 35+4 endast. Vi stressar inte in utan tar det lugnt, kommer in på förlossningen vid 9:10 och hamnar då i ett litet vänterum, vi kollar ctg och tar lite prover och allt ser bra ut, han är ej fixerad men huvudet är ner, detta är vid 10:35, jag har fortfarande inga värkar.

Vi hinner vara i detta rum en stund och vid 11:54 skriver de in mig på en annan avd för observation och ev. Igångsättning. Strax där efter så sätter värkarna igång, på direkten så kommer de nästan med bara en minuts mellanrum så blir inte mycket vila mellan, vi väntar fortfarande på att få rum och än har de inte kollat hur öppen jag var. Efter en stunds värkar ber vi dem kolla då det börjar kännas en del, när de kollar hur öppen jag är visar det sig att det är öppet 2-3cm, så visste vi att det var bebis på g iaf, kl 12:30 får jag plats på förlossning ist för den andra avd och börjar då med lustgas på låg styrka, tycker inte den har jätte mycket effekt utan vill mest bara ligga och hålla i den.

Vid 14:30 läggs EDA, all smärta försvinner. Det var verkligen en välbehövlig paus då värkarna kom så tätt innan. Vid kontroll 15:00 är jag öppen 9-10cm. 15:40 är jag helt öppen. Vid 16:30 börjar jag känna lätt tryck känsla neråt, men långa pauser så 17:25 sätter man värk stimulerande dropp, då blir krystvärkarna direkt starkare och jag känner ett jätte tryck neråt, ingen smärta utan en underlig känsla.

17:30 sätter jag igång och krystar ordentligt, under tiden håller bm en varm och blöt handduk emot, detta kittlades så jag ligger och små fnittrar. Krystvärkarna var otroligt häftiga och enda gången jag meddelar att det gör ont är när huvudet är på väg ut, då meddelar jag dem lite fint att det svider lite och känns som om ngt fastnat där nere, efter ngn krystning till är han ute 17:45. Moderkakan kommer ut utan problem och ngr stygn sys.

Jag tycker det kändes som om förlossningen gick väldigt fort och väldigt lätt, jag hade förväntat mig så mkt mer smärta och att det skulle vara värre. Glad över att det gick så lätt och att nu ha min fina pojke :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0