Da vinci koden

Kvällen igår tillbringades framför tv och filmen da vinci koden

Berättelsen är förlagd till Frankrike och England. I Stora Gallerian i Louvren, Paris, mördas museiintendent Jacques Saunière. På hans nakna kropp finns ett pentagram ritat med blod. Offret har med sina sista ansträngningar lämnat efter sig en del, vid första anblicken, obegripliga ledtrådar. Bland annat har han på golvet, med fluorescerande färg, skrivit "oh draconian devil, oh lame saint, P.S Find Robert Langdon" (hitta Robert Langdon).

Polisen tar den amerikanske experten på religionssymbolik, symbolforskaren Robert Langdon, till Louvren. Han och Jacques Saunière har avtalat möte med varandra och skulle ha träffats samma kväll. Robert Langdon blir indragen i en mordutredning. Då han själv visar sig vara huvudmisstänkt blir han tvungen att söka svaret på mordoffrets efterlämnade ledtrådar. Till sin hjälp har han dennes barnbarn, Sophie Neveu. Jakten på svaret går genom en snårskog av hemliga sällskap med mystiska riter, historiska personers efterlevandes hemligheter samt ovärderliga föremåls dittills otolkade budskap. Titeln anspelar på en tolkning av Leonardo da Vincis tavla Nattvarden.


En riktigt bra film som jag gillade mycket, varför har jag inte sett den tidigare? och varför har jag inte läst boken?

Nu är jag besviken på mig själv!

Dagen idag består av snö storm och jobb.

Ha det så bra


Kommentarer
Postat av: Johan

da vinci koden är väl inte så bra? Tom Hanks är lite för stel i den

2008-11-24 @ 20:01:44
URL: http://joehaen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0